Det nye Tast selv - nyt digitalt selvbetjeningssystem

Steen Hertzum Kirchhoff, projektleder på Landbrugsstyrelsens nye Tast selv - om at gøre digital selvbetjening nemt og enkelt.

Jeg er projektleder på Landbrugsstyrelsens nye Tast selv. Efter en projektperiode på godt to år skal det nye Tast selv lanceres dette efterår. Målet er at skabe en enkel og intuitiv selvbetjeningsløsning til danske landmænd og landbrugskonsulenter.

Vi vil rigtig gerne have, at vores kunder, landmænd og landbrugskonsulenter har en god oplevelse med vores selvbetjeningsløsning. Kundetilfredsheden på vores nuværende Tast selv-service har desværre ikke været god nok. Derfor blev dette projekt skudt i gang med at skabe et nyt Tast selv, der er nemmere og mere enkelt for både landmænd og landbrugskonsulenter.

Jeg har som projektleder været med til at udvikle både Borger.dk og Skat.dk, og personligt synes jeg, at sådan nogle store udviklingsprojekter er utroligt interessante. Det er det især, fordi mange faggrupper skal arbejde sammen om at udvikle et godt produkt til kunderne ud fra deres specifikke behov i hverdagen – i dette tilfælde som landmænd og landbrugskonsulenter. I mine øjne er det kernen i innovation, når man bygger nye ting, der på den måde sætter kunden i centrum og skræddersyer efter deres behov.

Landmænd og landbrugskonsulenter i centrum

Projektet med at udvikle et nyt Tast selv begyndte i 2018, hvor vi var rundt og besøge en række landmænd og landbrugskonsulenter for at forstå og få kortlagt deres brugerrejse og deres kontaktpunkter - altså hvornår de modtager informationer fra os gennem året – ikke kun med vores nuværende Tast selv-service, men helt overordnet med Landbrugsstyrelsen i det hele taget.

Møderne med kunderne lærte os utrolig meget om, hvad der virker, hvad der nogle gange er svært for dem at finde ud af, og hvor de til tider går helt i stå i vores digitale selvbetjening.

Dét har så været fundamentet for hele det udviklingsarbejde med det nye Tast selv, som vi har været igennem de sidste godt to år. Og både landmænd og landbrugskonsulenter har ad flere omgange været inviteret ind til videreudvikling og brugertests undervejs. Den sidste brugertest afholder vi i disse uger, så vi kan få justeret de sidste detaljer, inden vi åbner op for det nye Tast selv.

Enkel digital løsning til komplekst regelsæt

Jeg håber, at vi med det nye Tast selv får bygget en selvbetjeningsløsning, hvor kunderne kan føle, at vi har taget udgangspunkt i deres behov frem for vores interne arbejdsgange. Vi forsøger i hvert fald at gøre det nemt for brugeren, og så må vi så selv tage os af alt det bøvlede omme bagved i systemet.

Hvis vi løfter det lidt op, så skal det nye Tast selv give landmanden en bedre mulighed for at gebærde sig igennem det til tider ret så komplekse regelsæt, der nu engang er sat for dem. Det er vigtigt, at de får empowerment til at kunne agere i det her system, hvor de som landmænd er tvunget til at navigere i.

Der er mange regler, det kan vi ikke komme uden om. Men med det nye Tast selv forsøger vi at gøre det så nemt, enkelt og intuitivt for landmanden som overhovedet muligt.

Faktaboks

  • Landbrugsstyrelsens nuværende Tast selv-service er fra 2008.
  • Det nye Tast selv skal løfte kundetilfredsheden til 60-65 pct. i 2022.
  • Mere end 40.000 landmænd og virksomheder modtager hvert år støtte fra Landbrugsstyrelsen.
  • Landbrugsstyrelsen udbetaler årligt mere end 8 mia. kroner.
  • Designet på det nye Tast selv tager udgangspunkt i den fælles offentlig designmanual. Med den bliver det genkendeligt design og logik, som borgerne møder på tværs af offentlige hjemmesider og selvbetjeningsløsninger.