Til at udvikle et statskontrolleret klimamærke nedsættes en arbejdsgruppe. Arbejdsgruppen faciliteres af direktør for innovation og vækst i Fødevarestyrelen Per Krogsgaard Christiansen og består af repræsentanter fra detailbranchen, fødevarebranchen og forbrugerorganisationer.

Arbejdsgruppen skal stå i spidsen for et større udviklingsarbejde det kommende år til ni mio. kr., hvor alle relevante aktører får mulighed for at komme med deres input til det nye danske klimamærke. På den baggrund skal arbejdsgruppen udarbejde en konkret model for, hvordan klimamærket kan se ud. 

Opdraget til arbejdsgruppen er, at klimamærket skal være entydigt, enkelt og let at forstå. 

Det er ambitionen, at arbejdsgruppen kan levere deres bud på Danmarks nye klimamærke inden udgangen af 2022.

Arbejdsgruppen består af:

  • Fødevarestyrelsen (formand):
    Per Krogsgaard Christiansen, Direktør for innovation og vækst
  • Bryggeriforeningen:
    Knud Loftlund, Afdelingschef
  • COOP: 
    Thomas Roland, CSR-chef
  • Danmarks Naturfredningsforening:
    Rikke Lundsgaard, Landbrugspolitisk seniorrådgiver
  • Dansk Erhverv: 
    Saoirse McKeever Eriksen, Chefkonsulent, Handel
  • Dansk Industri: 
    Leif Nielsen, Branchedirektør
  • De Samvirkende Købmænd: 
    Anne-Marie Jensen Kerstens, Fødevarechef
  • Forbrugerrådet Tænk: 
    Karin Breck, Politisk chef, Bæredygtigt forbrug
  • Foreningen Fiskebranchen:
    Ole Lundberg Larsen
  • FødevareDanmark:
    Leif Wilson, Formand
  • Landbrug & Fødevarer: 
    Niels Peter Nørring, Klimadirektør
  • Mærkevareleverandørerne: 
    Mogens Werge, CSR & Public Affairs Manager
  • Plantebranchen:
    Frederik Madsen, Sekretariatschef
  • Salling Group: 
    Martin Hasgard Olesen, Head of Assortment and Marketing
  • Økologisk Landsforening: 
    Sybille Kyed, Landbrugs- og fødevarepolitisk chef