Kendskab til dyrevelfærdsmærket stiger blandt forbrugerne

03-03-2024

Langt størstedelen af danskerne har kendskab til Det Statslige Dyrevelfærdsmærke ”Bedre Dyrevelfærd”. Det viser en undersøgelse, som YouGov har lavet for Fødevarestyrelsen. Et bredt flertal i Folketinget har besluttet at videreføre mærket flere år endnu.

Langt de fleste forbrugere kender til mærket med en, to eller tre grønne hjerter, der viser, hvor god dyrevelfærden har været der, hvor kød- eller mejeriprodukterne i indkøbskurven er blevet produceret.

Det viser en undersøgelse, som YouGov har udarbejdet for Fødevarestyrelsen. Undersøgelsen er en kendskabsmåling af Det Statslige Dyrevelfærdsmærke ”Bedre Dyrevelfærd”.

I 2023 viser undersøgelsen, at 77 pct. af befolkningen kender mærket. Det er en stigning på 8 procentpoint i forhold til 2020. Det er de danske børnefamilier, der har det bedste kendskab til mærket, hvor 85 pct. af de adspurgte kender mærket. Også her er der en fremgang, da 78 pct. nikkede ja til det spørgsmål i 2020.

Samtidig er dyrevelfærd også et emne, som står højt på fødevareminister Jacob Jensens (V) liste. I februar 2024 blev et bredt flertal blandt Folketingets partier enige om Danmarks første dyrevelfærdsaftale med 31 initiativer, der skal løfte dyrevelfærden bredt.

Et af initiativerne er en styrkelse af Det Statslige Dyrevelfærdsmærke ”Bedre Dyrevelfærd”. Her blev aftaleparterne enige om at afsætte 14 mio. kr. til at fortsætte og styrke arbejdet med mærket til og med 2027.

Fødevareminister Jacob Jensen (V) siger:

”Den danske befolkning går op i dyrevelfærd. Det vidner tallene om, og det har jeg kunnet mærke, når jeg har været ude i landet på besøg. Derfor er jeg glad for og stolt af, at vi med et bredt flertal i ryggen har lavet en aftale, der skal løfte dyrevelfærden bredt. Det glæder mig også, at vi kan styrke dyrevelfærdsmærket, der blandt andet bidrager til at øge efterspørgslen og kendskabet til dyrevelfærdsmærkede fødevarer.”

Læs undersøgelsen om dyrevelfærdsmærket her.

Fakta

Om undersøgelsen:

  • 77 pct. af de adspurgte siger i 2023, at de som minimum har hørt om mærket. I 2020 var det 69 pct., i 2021 var det 68 pct., mens det var 71 pct. i 2022.
  • Det samme gør sig gældende for 85 pct. af de adspurgte børnefamilier. I 2020 var det 78 pct., i 2021 var det 79 pct., mens det var 80 pct. i 2022.
  • 76 pct. af befolkningen har tillid til dyrevelfærdsmærket. I 2020 var det 71 pct., mens det var 72 pct. i hhv. 2021 og 2022.
  • Det samme gør sig gældende for 82 pct. af de adspurgte børnefamilier. I 2020 var det 79 pct., i 2021 var det 77 pct., mens det var 79 pct. i 2022.

Pressekontakt

Pressevagten
E-mail: presse@fvm.dk
Tlf: +45 20 18 40 52 
(kan ikke modtage SMS)

Jakob Kronborg
Presse- og kommunikationschef
E-mail: jakro@fvm.dk