Fødevareminister Mogens Jensen: Spis mindre – men bedre – kød

Vi skal spise mindre kød af hensyn til klimaet, og de penge man sparer, kan bruges til at købe kød med bedre dyrevelfærd, når der er kød på menuen. Ny kampagne for Det Statslige Dyrevelfærdsmærke skal øge forbrugernes viden om mærket og løfte velfærden for grise, køer og kyllinger.

Publiceret 28. august 2020

Hele grisehaler, halm at rode med og mere plads mellem dyrene. Sådan lyder nogle af de fordele, som forbrugere kan give videre til grise, køer og kyllinger, hvis de vælger kød og mælk med det statskontrollerede Dyrevelfærdsmærke.

Kødet er dyrere end almindeligt kød, og det går ifølge fødevareminister Mogens Jensen fint hånd i hånd med, at vi af hensyn til klimaet skal spise mindre kød. Penge sparet på en diæt med mindre kød kan nemlig bruges på bedre dyrevelfærd. 

- Vi skal spise mindre kød, og så kan flere forhåbentlig få råd til, at vi køber bedre, lidt dyrere kød. Jeg vil derfor opfordre til, at vi lader det komme dyrene til gode og køber kød med Det Statslige Dyrevelfærdsmærke. Jo flere hjerter, jo bedre har dyrene haft det.

En undersøgelse, som YouGov har lavet for Miljø- og Fødevareministeriet, viser, at mange danskere kender mærket, og 7 ud af 10 forbrugere vil gerne prioritere dyrevelfærd, når de køber fødevarer. Men tallene viser også, at mange forbrugere er i tvivl om, hvad mærkets et, to og tre grønne dyrevelfærdshjerter betyder. Det skal en ny kampagne fra fødevareminister Mogens Jensen nu rette op på.

Med Dyrevelfærdsmærket kan forbrugerne for en beskeden merpris give dyrene et bedre liv. Kampagnen skal øge danskernes kendskab til mærket og være med til at fortælle, hvor meget mere dyrevelfærd de og dyrene får for pengene.

Ministeren har derudover en opskrift til, hvordan alle kan være med til at spise mere klimavenligt – uanset budget. Tidligere på sommeren præsenterede han sammen med klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen, 22 klimavenlige madtips. 

- Vi ved, at klimaaftrykket på kød er højt særligt på nogle kødtyper, og vi skal ændre vores madvaner i en mere klimavenlig retning. Hvis vi er mange, der ændrer lidt i vores madvaner, så kan vi gøre en stor forskel, siger Mogens Jensen. 

Læs mere om Dyrevelfærdsmærket her.

Fakta om Det Statslige Dyrevelfærdsmærke ’Bedre Dyrevelfærd’: 

•    Det Statslige Dyrevelfærdsmærke blev lanceret i foråret 2017 og pryder i dag kød fra både gris, kvæg, kyllinger, pålæg, mælk og mejeriprodukter. 

•    Formålet med Dyrevelfærdsmærket er at forbedre dyrevelfærden for flest mulige dyr gennem forbrugernes indkøb.

•    Der er tilmeldt lidt over 1.000 besætninger til Dyrevelfærdsmærket.

•    Seneste YouGov måling (december 2019) viser, at 61 pct. af danskerne kender til mærket, og 75 pct. af de respondenter, som kender mærket, har tillid til mærket.

•    Fødevarestyrelsen lancerer en landsdækkende kampagne i uge 36, 37 og 38 for at styrke danskernes viden om, hvad Dyrevelfærdsmærket står for.

•    Formålet med kampagnen er, at få flere danskere til at vælge produkter med Dyrevelfærdsmærket, når de køber ind. Det gøres vil at øge danskernes kendskab og kundskab til mærket via markedsføring i det offentlige rum, de sociale og digitale medier, i dagblade, magasiner og i butikkerne. 


Yderligere oplysninger:
Presserådgiver Katja Brandt Andersen, Miljø- og Fødevareministeriet, tlf. 24 89 63 37, e-mail: kabra@mfvm.dk