– om sit arbejde med at styrke dyrevelfærden hos kyllinger.

Mette Kirkeskov Sie, dyrlæge, Fødevarestyrelsen – om sit arbejde med at styrke dyrevelfærden hos kyllinger.

Som dyrlæge og projektleder er det en stor tilfredsstillelse at være med til at drive en proces, som på kort sigt kan løfte dyrevelfærden for mange af de danske slagtekyllinger. Går alt efter planen, ligger de første hjertemærkede velfærdskyllinger i supermarkederne til efteråret. 

Processen har været lang og ikke altid nem. Men det er spændende at få enderne til at mødes og være med til, at forbrugerne rent faktisk får et nyt tilbud og mulighed for at ændre adfærd.

Vi har nu, efter et år med mange møder, formuleret de konkrete og detaljerede kriterier for, hvad forbrugerene får mere af, når de vælger at betale ekstra for kyllingen. At nå der til kræver at man har kolleger med både indsigt i de faktiske forhold i staldene, og at man har forhandlingsevner og kan få interesserne til at gå i samme retning.  

Styrken ved en fælles aftale om et mærke er, at man ikke behøver, at være dyrlæge for at se, at det må være bedre (og sjovere) at være en kylling med mere plads, tid til at vokse  og et mere spændende miljø. De indlysende fordele, enkelheden og den brede opbakning fra partnerne er med til at give forbrugerne et stærkt tilbud om bedre dyrevelfærd. 

Vi har knoklet sammen med både erhvervet, detailhandlen, dyreværnsorganisationerne og mange andre for at blive enige om en aftale. Og det har været meningsfuldt arbejde. Ikke kun for mig, men for alle der har været med, og som gerne vil give dyrevelfærden et løft. 

Fakta om dyrevelfærdsmærket 

Mere end hver fjerde pakke dansk svinekød i butikkerne har nu Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris dyrevelfærdsmærke ét år efter mærket blev lanceret. Nu skal det handle om slagtekyllingerne.

Dyrevelfærdsmærket har til formål at skabe bedre dyrevelfærd for flere danske grise via en mærkningsordning og via markedsbaseret dyrevelfærd. Det er et statsligt mærke udviklet i samspil med interessenterne og har statsligt logo og statsgodkendt kontrol.

Dyrevelfærdsmærket skal gøre forbrugerne bevidste om, hvordan de kan bidrage til bedre dyrevelfærd. Det gør mærket ved at tydeliggøre niveauet af dyrevelfærd i svinekødsprodukterne med enten et, to eller tre hjerter.

De øvrige dyrevelfærdsprodukter, vi ser på det danske marked, har en beskeden markedsandel på 2,5 %, fordi merprisen er høj. Dyrevelfærdsmærket giver forbrugerne et større udbud af dyrevelfærdsvenligt kød. Med tre niveauer for dyrevelfærd er det lige nu blevet lettere at vælge skinke, koteletter og hakket flæsk med lige præcis det niveau af dyrevelfærd, der passer til forbrugernes præferencer og pengepung. Til efteråret kommer kylling med under mærkets vinger.